Heklanje za početnike - škola heklanja

 

Razne vrste heklanja

 

Sve vrste heklanja počinju nizanjem petlji, što se obično zove „praviti lančić“. Iako su osnovni bodovi međusobno slični, ako ne i jednaki, tehnike rada se razlikuju i opšte uzev, svrstane su u dve grupe nazvane po zemljama odakle potiču. Tako postoje: nemačko ili obično heklanje i tunisko heklanje.

Obicna heklicaObično heklanje podeljeno je na nekoliko vrsta, i to ili prema različitom priboru, ili prema rzličitim rezultatima rada ili prema izvesnim razlikama u tehnici rada. Namačkom heklanju je srodno heklanje viljuškom, iako predstavlja sasvim zasebnu vrstu. Za obično (nemačko) heklanje upotrebljava se „alatka“ u obliku štapića koji na jednom kraju ima kuku za uzimanje, držanje i vođenje niti za vreme rada. Materijal, dužina i prečnik razlikuju se već prema predivu koje se koristi u radu koji se izvodi. Specifičnost nemačkog heklanja je da se bodovi završavaju u jednom redu. Može, dakle, da se radi u polaznim i povratnim redovima ili samo u polaznim redocima. Na drugi od pomenutih načina dobija se tzv. rad ukrug, što ne znači da rad koji se dobija ovim načinom heklanja ima obavezno okrugli oblik. Rad ukrug znači da se stalno radi u istom smeru, kao spirala, a kada to rad zahteva, mogu tim načinom i da se prave uglovi.

Irsko heklanje se sastoji od jednostavne osnove iz koje se reljefno izdižu cvetovi i različite druge forme. Pri ovoj vrsti rada se prvo urade reljefni ukrasi, koji se onda, jedan za drugim, međusobno povezuju. Tako se dobija pozadina rađena u nekom od običnih osnovnih bodova. Veoma slično irskom heklanju je furlasnko, koje međutim u poređenju sa skupocenim irskim čipkama, daje prostije, grublje i čvršće radove koji deluju više rustikalno. 

 

 

 

 

Tunisko heklanje, koje se naziva i pleteno heklanje (jer se kao i kod pletenja sve petlje jednog rada nalaze nanizane na heklici), razlikuje se od običnog heklanja po tome što se rad odvija u dve faze: u polaznom redu se nanižu petlje, a u povratnom se bodovi završavaju.Tuniska heklica

Zbog toga se i tuniska heklica mora razlikovati od obične. Dugačka je 30-40 cm, prečnik joj je celom dužinom jednak, i dok na jednom kraju ima uobičajenu kuku, drugi kraj završava kuglicom ili dugmićem kako nanizane petlje ne bi skliznule sa igle. Postoje i tuniske heklice koje na oba kraja imaju kuku što omogućava da se istovremeno radi sa dve niti.

 


Nastavak: Heklanje za početnike - deo 2

 

Vaša Hekloteka!

Heklanje za početnike - deo 2

OSNOVNI BODOVI

Heklica se drži desnom rukom između palca i kažiprsta. Ona se, podjednako peru ili olovci, oslanja na srednji prst koji je vodi. Nit sa klupka drži se levom rukom. Ona prelazi preko kažiprsta, ispod srednjeg prsta i prstenjaka prema šaci i obavijena je preko malog prsta. Deo rada koji se uparvo izvodi stegnut je između palca i kažiprsta leve ruke.
Škola heklanja - držanje heklice i rada

 

Škola heklanja - početak radaPOČETAK RADA

Heklanje počinje omčicom. Kroz nju se provuče heklica kojom se zahvati nit sa kažiprsta (ovaj pokret se zove "navijutak na heklicu" ili seamo "navijutak"), a zatim provuče kroz omčicu. Tako je nastao prvi bod lančića.

 

Škola heklanja - bodovi i lančići

 

 

BOD LANČIĆA

Bod lančića ili naprosto lančić, radi se odozdo naviše. To je najprostiji početak svakog heklanog rada, ali služi i za izvođenje mnogih drugih bodova. Heklicom se zahvati nit i provuče kroz petljicu prethodnog boda, i tako redom sve dok se ne dobije željena dužina niza lančića koji će da bude osnova rada. Da bi osnova bila valjana, važno je da niz lančića bude pravilno izveden. Petlje ne smeju da budu ni suviše stegnute ni suviše labave. Za okrugli rad se osnovni niz lančića spaja u krug. Heklica se provuče kroz prvi lančić, namane nit na heklicu (navijutak) i provuče kroz petlju na kukici.

DVOSTRUKI LANČIĆ

Bod dvostrukog lančića je veoma dobra osnova za heklani rad. Čvršći je od običnog lančića, a može da posluži i kao ukrasni gajtan. Izradite 2 lančića, * provucite heklicu kroz prvi, navijutak na heklicu, provucite heklicu samo kroz jednu petlju, navijutak, provucite ga kroz obe petlje na heklici (završiti bod) *. Od * do * ponavljajte rako da heklicu provlačite kroz levi prethodno završeni bod, sve dok ne dobijete onu dužinu niza lančića koju ste želeli.

 

 

 

Heklanje za početnike deo 3

 

Vaša Hekloteka!

Heklanje za početnike - deo 3

 

Skola heklanja provucena petlja

Provučena ili vezivna petlja

To je najprostiji od svih heklanih bodova. Obično služi za završavanje ili zatvaranje niza. Radi se zdesna elevo, u polaznim povratnim redovima.

Uradite osnovni niz lančića. * Heklicu provucite kroz 2. lančić (pretposlednji u nizu), navijutak na heklicu i provucite ga kroz obe petlje na heklici *.

Od * do * ponavljajte sve do kraja reda. Okrenite rad i počnite ceo postupak iznova.

 

Skola heklanja - Niski stubićiNiski stubići

То je veoma jednostavan ali efektan bod pomoću kojeg mogu da se izvedu mnogi radovi. S obzirom na to da je niski stubic pun bod, podesan  je za izradu pulovera,  džempera,  suknji i kaputića. Kada se radi pamučnim predivom, mogu njime da se naprave krpice za hvatanje posuđa i drugi korisni predmeti. Niski stubić је često u sastavu komplikovanijih bodova.

Uradite osnovni niz lančića. * Heklicu provucite kroz 2. lančić (pretposlednji u nizu),  navijutak,  provucite kroz 1 petlju,  navijutak i provucite kroz obe petlje na heklici *.  Od * do * ponavljajte do kraja reda, okrenite rad, 1 lancic i počnite роnovo zabadanjem heklice kroz obe položene niti 2. petlje prethodnog reda.

 

 

Heklanje za početnike - Poluvisoki stubić

 

Poluvisoki stubić

Ovaj bod se mnogo koristi u izradi najrazličitijih predmeta, a često је i sastavni deo komplikovanijih bodova.

Uradite niz lančića. * Navijutak, provucite heklicu kroz petlju osnove, izvucite kroz samo 1 petlju, navijutak, provucite kroz sve 3 petlje na heklici.

Od * do * ponavljajte do kraja reda, a onda počnite iznova.

 

 

 

Heklanje za početnike - Visoki stubići

 

Visoki stubić

То je veoma znacajan bod, jer se koristi u izradi velikog broja različitih bodova, zatim za izradu osnovne mreze file-čipke, a i za razne odevne predmete.

Uradite niz lančića. * Navijutak, provucite heklicu kroz petlju osnove, izvucite kroz 2 petlje, navijutak, izvucite kroz 2 petlje, navijutak, izvucite kroz preostale 2 petlje. Time je bod zavrsen *. Od * do * ponavljajte do kraja reda, okrenite rad, 2 lančića, počnite iznova zahvatajući obe položene niti petlje prethodnog reda.

 

 

Nastavlja se...

 

Vaša hekloteka

Heklanje za početnike - deo 4

 

Heklanje Dvostruki visoki stubić

Dvostruki visoki stubić

Uradite niz lančića. * 2 navijutka na kukicu, provucite heklicu kroz petlju osnove, izvucite kroz 2 petlje, navijutak, provucite kroz druge 2 petlje, navijutak, provucite kroz роslednje 2 petlje. Time је izrada ovog boda završena. Od * do * ponavljajte do kraja reda, okrenite rad I počnite iznova.

 

 

 

 

 

 

Heklanje Trostruki visoki stubićTrostruki visoki stubić

Uradite niz lančića. * 3 navijutka na heklicu, provucite heklicu kroz petlju osnove i izvucite kroz 2 petlје, navijutak, izvucite kroz druge 2 petlje, navijutak, izvucite kroz 2 petlje, navijutak, završite bod provlačenjem  kroz poslednje 2 petlje *. Od * do * ponavljajte do kraja reda, zatim rad okrenite i počnite iznova.

 

 

 

 

 

 

Ukršteni visoki stubić

Heklanje Ukrsteni Visoki Stubic

Ovaj bod se izrađuje veoma lako, a kad se radi tačno, ispadne veomu lеро. Njime mogu da se izrade ru- pičasti šalovi i marame. Uradite niz lančića. * Preskočite 1 petlju osnove, uradite visoki stubić u sledeću petlju, 1 visoki stubić u preskočenu petlju osnove, 2 lančićа, preskočite 2 petlje osnove *. Od * do * ponіlvljajte do kraja reda, obrnite rad i počnite iznova, ali obrnutim redosledom, tj. 2 ukrštena visoka stubića izvode se iznad 2 preskočene petlje osnove, a iznad visokih stubića rade se 2 lančića.

Heklanje Lučni bodLučni bod

Ovo je još jedan od osnovnih bodova koji se veama lako radi, ali zahteva tačnost i veliku pažnju. Upotrebljava se u izradi drugih bodova, ali i za izradu čitavih stoljnjaka I miljea. Veoma lеро izgleda kada se radi ukrug, a pri tome treba da se na kraju reda provučenom petljom spoji poslednji sa prvim lukom.

Nanižite osnovni bod lančića.

1. red: heklicu zabodite u 3. petlju niza lančića. * 5 lančića, preskočite 3 petlје osnove, 1 niski stubić u sledeću petlju osnove *.

2. red: uradite 5 lančića za okretanje. * 1 niski stubić u 3. 1ančić luka, 5 lančića *.

Stalno ponavljajte 2. red.

Lučni bod može da se poveća vecim brojem lančića.

 

Heklanje za početnike - deo 5

 Mrežasti bod (heklani file)Škola heklanja - Mrežasti bod

Mrežasti bod je osnova za izradu file-čipke. Na mrežastoj osnovi raspoređuju se puni motivi koji stvaraju dezen.

2. red i svi sledeći redovi: 5 lančića za okretanje, *1 visoki stubić iznad vis. stubića prethodnog reda, 2 lančića *. Mrežasti bod sa manjim rupicarna može da se dobije ovako: uradite osnovni niz lančića.

1. red: 1 vis. stubić, 1 lančić, preskočite 1 petlju osnove *. 2. i sledeći redovi: 4 lančića za okretanje. * 1 vis. stubić na vis. stubić prethodnog reda, 1 lančić *.

 

Škola heklanja - Puni kvadrati na mreži

 

Puni kvadrati na mreži

Puni kvadrati unutar mreže rade se ovako:

* 1 vis. stubić iznad 1. petlje mrežastog boda, 2 vis. stubića u luk od 2 lančića, 1 vis. stubić iznad 2. vis. stubića mrežastog boda *.

Od * do * ponavijajte toliko puta koliko treba punih kvadratića. Puni kvadratići iznad drugih punih kvadratića rade se ovako:

* 4 vis. stubića iznad 4 vis. stubića prethodnog reda *.

Od * do* ponavijajte dok ne dobijete potreban broj punih kvadratića. Kada je mreža veća, popunjava se dvostrukim vis. stubićima.

 

 

Škola heklanja - Tuniski bod

 

 

Tuniski bod

Za izradu ovog boda potrebna je specijaina heklica — mnogo duža od obične.

Uradite niz lančića.

1. red (polazni): zabodite heklicu u pretposlednji lančić, navijutak i izvucite 1 petlju, * zabodite heklicu u sledeći lančić, navijutak i izvucite 1 petlju *. Od * do * ponavljajte duž čitavog niza.

1. red (povratni): 1 lančić, * navijutak i provucite kroz 2 petlje *. Od * do * ponavljajte dok ne utrošite sve petlje na heklici. Time je završen 1. red. Svaki red se sastoji od polaznog i povratnog reda.

2. i sledeći polazni redovi: 1 lančić, * zabodite heklicu sdesna ulevo u uspravnu nit drugog boda prethodnog reda, navijutak i izvucite 1 petlju *. Od * do * ponovite za svaku uspravnu nit prethodnog reda. Svi povratni redovi izrađuju se kao i 1. povratni red.

 

Šeme za heklanje

Seme Za Pletenje

Saradnici

Novilogo Final V4

TRANSLATE TEXT

Serbian Danish Dutch English Finnish French German Greek Italian Norwegian Portuguese Romanian Russian Spanish Swedish Turkish Ukrainian

Heklanje ili kukičanje je postupak pravljenja tkanine od vunice ili konca. Heklanje se, slično štrikanju sastoji od provlačenja petlji vunice jedne kroz druge. Heklanje se razlikuje od štrikanja po tome što je u jednom trenutku samo jedna petlja aktivna i što se umesto dve štrikaće igle koristi heklica za heklanje. Pročitajte više...

Banners

Prijatelji sajta

2Checkout.com is a worldwide leader in online payment services